USABILITY STUDY OF THE DIGITAL GAME SOLITAIREQUIZ IN A GROUP OF ELDERLY

Authors

  • Ana Elisa Pillon Universidade Federal de Santa Catarina, Programa de Pós Graduação em Engenharia e Gestão do Conhecimento, Florianópolis, Brasil http://orcid.org/0000-0002-7975-4694
  • Bianca Antonio Gomes Universidade Federal de Santa Catarina, Programa de Pós Graduação em Engenharia e Gestão do Conhecimento, Florianópolis, Brasil http://orcid.org/0000-0003-3261-0383
  • Bruna Andrade da Silva Universidade Federal de Santa Catarina, Programa de Pós Graduação em Engenharia e Gestão do Conhecimento, Florianópolis, Brasil http://orcid.org/0000-0002-5369-2069
  • Vania Ribas Ulbricht Universidade Federal de Santa Catarina, Programa de Pós Graduação em Engenharia e Gestão do Conhecimento, Florianópolis, Brasil http://orcid.org/0000-0002-6257-0557

DOI:

https://doi.org/10.22570/ergodesignhci.v8i2.1439

Abstract

The increasing number of elderly in Brazil, ends up generating the growth of a population without work activities. Digital games are emerging as an option that is being used often to offer distraction, fun, physical and mental health to the elderly. This article presents the analysis of the use of SolitaireQuiz game by five elderly between 60 and 100 years. Qualitative research was used as a methodology, and the instruments for collection were questionnaire and observation. As a result, it was noticed that although the elderlies were able to play, only one participant won the game and most reported that they had difficulty understanding the rules of the game, emphasizing that they had little time to understand them. In future works could be relevant seek knowing the participants' suggestions in order to improve the game. Or, this same research could be performed in other countries, resulting in a comparison of identical but resident audiences in different countries.

Author Biography

Ana Elisa Pillon, Universidade Federal de Santa Catarina, Programa de Pós Graduação em Engenharia e Gestão do Conhecimento, Florianópolis, Brasil

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Engenharia e Gestão do Conhecimento (PPGEGC/UFSC), na área de Mídia do Conhecimento (início em 2019/1). Possui Mestrado Profissional em Engenharia de Produção pela Unisociesc (2016). Possui graduação em Psicologia (Bacharelado) pela Universidade do Vale do Itajaí (2004) e Especialização em Gestão de Recursos Humanos pela Faculdade Estácio de Sá de São José-SC (2007). Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: inovações educacionais, psicologia da aprendizagem, psicologia jurídica, gestão de pessoas, psicologia organizacional, relações interpessoais e educação a distância. Atua como docente na Unisociesc (da rede Ânima Educação) desde 2012 com disciplinas presenciais e a distância. Os temas de interesse de pesquisa são: ensino-aprendizagem, ensino-aprendizagem na EaD, gestão de cursos EaD, tecnologia educacional, acessibilidade, gestão de pessoas, liderança, mídia do conhecimento, gestão do conhecimento e educação em rede. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7975-4694.

Published

2020-12-31